WIM DELVOYE [BE]@ TSSK
CLOACA N˚ 5 (2006)
2006 / 390 x 70 x 330 cm / Mixed Media
Wim Delvoye er en belgisk neo-konseptuell kunstner, kjent for sine oppfinnsomme og ofte sjokkerende prosjekter. Mye av hans arbeid fokuserer på kroppen. «Delvoye lager kunst på en måte som innebærer at vi må endre vår forståelse av hvordan man kan skape skjønnhet.»
Delvoye er kanskje best kjent for sin førdøyelsesmaskin, «Cloaca», som han avduket ved Museum voor Hedendaagse Kunst, Antwerpen, etter først å ha brukt åtte år på å konsultere eksperter innenfor en rekke områder, fra rørlegging til gastroenterologi. «Cloaca» er en kommentar til belgieres forkjærlighet for «fine dining»; det er en stor installasjon som gjør mat om til avføring, og lar Delvoye se nærmere på fordøyelsessystemet. Maten starter sin ferd i en lang, gjennomsiktig munn, transporteres så gjennom en rekke maskinlignende stasjoner, og ender opp som hard materie, adskilt fra væske ved hjelp av en sylinder. Delvoye samler opp det realistisk luktende resultatet og selger det, lagt ned på små krukker med harpiks hjemme i atelieret hans i Ghebt.
På spørsmål om hva som inspirerer ham svarer Delvoye at hele det moderne livet er meningsløst. Den mest meningsløse gjenstanden han kunne tenke seg var en maskin som ikke har noen annen hensikt enn å redusere mat til avfall. «Cloaca» har kommet i flere varianter, som «Cloaca Original», «Cloaca – New & Improved», «Cloaca Turbo», «Cloaca Quattro», «Cloaca N°5», og «Personal Cloaca».
Everything in modern life is pointless. The most useless object to create is a machine that serves no purpose at all.
Intervju med We-make-money-not-art.com.
Bio
Wim Delvoye (f. 1965 i Wervik, Vest-Flandern) kombinerer til stadighet det attraktive og det frastøtende, og skaper verk med iboende kontradiksjoner – man vet ikke om man skal stirre, la seg forføre eller se bort. Som Robert Enright skrev i Border Crossings, «Delvoye lager kunst på en måte som gjør at vi må reorientere vår forståelse av hvordan man kan skape noe vakkert.» Wim Delvoye har et eklektisk «oeuvre» som uttrykker hans interesse for ulike temaer, fra kroppsfunksjoner til den katolske kirke, og et stort antall emner imellom. Han bor og arbeider i Belgia, men flyttet for ikke lenge siden til Kina, etter at en domstol avgjorde at hans kunstprosjekt med tatoveringer på griser var illegal.
http://www.wimdelvoye.be/cloacafactory.php