THE SEWING MACHINE ORCHESTRA [CA](24. okt. @ BLÆST)
Martin Messier
KKXV: Blæst onsdag 24. oktober
Messier syr ikke, han gjenoppliver gamle Singer symaskiner som ble lagt vekk for åresvis siden, for å utløse, som på magisk vis, fortidens luminiøse og klangfulle tilstedeværelse. Han tar med seg publikum inn i et drømmeliknende univers, hvor hver maskin som singulært subjekt forstørres og forsterkes, etter år i stillhet. Sewing Machine Orchestra gir stemme til disse overlevende objektene fra den industrielle tidsalderen.
Quebeckomponisten, fremføreren og new media/videokunstneren Martin Messiers estetikk kan defineres som kompleks, eksentrisk, og et fornøyelig underlig lyd- og rytmeamalgam som konstant leker med konstruksjon og dekonstruksjon. Hans lydfremføringer, live elektronikk, installasjoner, videomusikk, og musikk for dans- og teater, har blitt presentert i nasjonale og internasjonale festivaler som Mutek (Cananda), Festival TransAmériques (Montreal), Bang on a Can (NY), Transmediale (Berlin) og Sonar (Barcelona, Chicago).
Hans seneste verk – SEWING MACHINE ORCHESTRA – er totalt orkestrert med de akustiske lydene som blir produsert fra symaskiner fra 1940-tallet, forsterket ved hjelp av mikrokontakter og prosessert i datamaskiner, takler lytterens fantasi primært gjennom den evokative kraften til disse gamle industrielle vidundrene. Uavhenig av om de minner om spesifikke hendelser, eller fremhever selve forholdet til slike objecter, så er det få mennesker som forbir uberørte når de ser de.
Audio, fremføring, programmering: Martin Messier
Electronikk: Samuel St-Aubin
Production 14 lieux, perte de signal
Martin Messier og 14 Lieux representeres av Marc Langlois – La Chasse-Galerie mlanglois.mtl@gmail.com
Denne produksjonen ville ikke vært mulig uten Canada Council for the Arts.
Denne presentasjonen gjøres mulig takket være Le Conseil des arts et des lettres du Québec
Sewing Machine Orchestra from Martin Messier on Vimeo.
Bio
Martin Messier er komponist, utøvende musiker, og videoskaper. Hvis lyd står som drivkraften bak arbeidet hans, så fattet Messier også raskt interesse for møtet mellom elektroakustisk musikk og andre kunstformer, så vel som i kunsteriske samarbeidsprosjekter. Det er gjennom forholdet mellom lyd og materiale (objekter eller kropper) at Messiers arbeid tar form.
Messier redefinerer fortløpende frontlinjen til musique concrète ved å skape lyder med objekter fra hverdagsslivet, slik som vekkerklokker, penner, og symaskiner. I sentrum for denne dialogen mellom lyder og objekter står ønsket om å dytte hverdagsfantasiene videre, å forstørre disse enhetene ved å gi de en stemme og å gjenoppfinne deres funksjoner.
Messier produserer også samarbeidsverk ved å mikse dans og musikk, og forsøker å gi liv til lyd gjennom både objekter og kropper i bevegelse. Her, gjennom et snudd hierarkisk forhold, blir musikken koreograferens pågangskraft istedenfor å bare være en akkompagnist.
Martin Messier har presentert arbeidene sine på ulike nasjonale festivaler og arrangementer (Mutek, FTA, og Mois Multi), samt internasjonale som Transmediale i Berlin, Sonar i Barcelona, Nemo i Paris, Scopitone i Nantes, og Todays Art i Haag.) La Chambre des Machines mottok også en utmerkelse på prestigefyllte Ars Electronica i Østerrike.
Martin Messier has presented his work in various national festivals and events (mutek, fta and mois multi) as well as in international ones (Berlin’s Transmediale, Sonar in Barcelona, Nemo in Paris, Scopitone in Nantes and Today’s art in The Hague). La chambre des machines also received a distinction at the prestigious Ars Electronica (Austria).
I 2010 grunnla Messier 14 Lieux, et lydproduksjonsselskap for fremførende kunstformer. Dette samarbeidet ble skapt for å danne en plattform for denne type lydarbeid innen kunstscenen.
http://www.mmessier.com/smo.html