Vi er stolte og glade for å ønske Therese Birkelund Ulvo velkommen som kunstnerisk rådgiver for SiTron. I perioden 2025-2027 skal Therese bidra til å finslipe vår konsertprogrammering, og kommer til å ha en viktig rolle i ensemblets videre utvikling.
Therese (f. 1982) er en av Norges mest markante komponister og har vært aktiv på den norske og internasjonale musikkscenen i to tiår. Hun er utdannet ved Norges musikkhøgskole og Guildhall School of Music & Drama i London, og arbeider i skjæringspunktet mellom tradisjonell og moderne musikk, akustiske og elektroniske uttrykk.
Ulvo er kjent for sin nyskapende og utforskende tilnærming til komposisjon, med en sterk forankring i både samtidens kunstfelt og norsk tradisjonsmusikk. Hun har mottatt flere utmerkelser, blant annet De Unges Lindemanpris og Edvard-prisen, og hennes verk spenner fra solo- og kammermusikk til kor, orkester og installasjoner. I tillegg til å komponere har hun vært kunstnerisk leder for Hardanger Musikkfest siden 2014 og en aktiv mentor for unge komponister.
I 2024 ble hun tildelt Arne Nordheims komponistpris, en av Norges høyeste utmerkelser for samtidskomponister, for sin poetiske og grensesprengende musikk. Prisen ble overrakt i Oslo domkirke 21. september i forbindelse med fremføringen av hennes verk Langsomt ble landet vårt eget (2020).
På denne konserten inviterer SiTron deg inn i et menasjeri av levende dyr, renessansekjærlighet, drivstoff, statlig overformynderi og støymusikk. Og ved hjelp av Inga Margrete Aas’ nye verk Ti tiltak for sinfonietta tester SiTron ut øret som det mest fundamentale organet for et folkestyre.
Program:
Christian Winther Christensen: Sextet //
Carola Bauckholt: Treibstoff //
Lasse Marhaug: Context 1 //
Inga Margrete Aas: Ti tiltak for sinfonietta (WP) //
Lysdesign: Sindre Hansen //
Scenografi: Ingvild Rømo Grande
Konserten er kuratert av Eira Bjørnstad Foss
//
Only Connect Trondheim 2025 er støtta av: Norsk Kulturfond, Rosendal Teater, Trondheim Kommune, Trøndelag fylkeskommune, Balansekunst, DansiT, NTNU/Institutt for musikk og nyMusikk/Kraftverk.
SiTron og Therese Birkelund Ulvo inviterer publikum inn i en musikalsk verden inspirert av fellesskap og gjensidig oppmerksomhet. Ulvos verk «Community Circle» er bygget rundt ideen om en sirkel der mennesker deler det som er godt og nytt i livene sine, og der alle får muligheten til å bli lyttet til. Dette skaper et rom for både styrke og sårbarhet, og setter fokus på det positive og det som binder oss sammen. Gjennom dette verket inviteres både utøvere og lyttere til å delta i en levende musikalsk samtale.
«Community Circle» er for kveldens konsert spesielt tilpasset SiTron, et ensemble kjent for sin kreative tilnærming til musikk og sin evne til å operere i en mer uformell og samarbeidende struktur enn tradisjonelle orkestre. Musikerne i SiTron bringer sin erfaring med initiativ og felles ansvar inn i musikken, og skaper en dynamisk og interaktiv opplevelse.
På konserten fremføres også musikk av Carola Bauckholt og Rune Glerup.
Etter en lang dag med herlige sakprosa-opplevelser, vil SiTron - med sitt verk “Element Stories” - gi sitt bud på hvordan musikken kan sies å ha et slags slektskap med sakprosaen. Basta sakprosafestival inviterer alle festivalgjester, artister og venner til en forrykende og reflekterende konsert!
SiTron har den store ære av å urfremføre bestillingsverket “of ice and oceans” av Bill Dougherty. Dougherty har for alvor begynt å få fotfeste som en av de ledende amerikanske komponister av samtidsmusikk. Han blir jevnlig fremført av sentrale samtidsmusikk ensembler som nederlandske ASKO, og hadde senest i april en urframføring under Tectonics-festivalen med BBC Scottish Symphony Orchestra.
Kveldens urfremføring er verket “of ice and oceans” for ensemble og elektronikk. Grunnlaget for elektronikken er lydopptak Jana Winderen har gjort av isbreer som smelter og beveger seg. Tematikken kan sees i sammenheng med global oppvarming og vår påvirkning på miljøet. Det er ingen tvil om at menneskets forurensning bidrar til nedsmelting av isen på Grønland og polene. Dette har igjen en enorm påvirkning på verdens økosystemer.
Denne kvelden fremfører vi også “Professor Bad Trip Lesson 2” av Fausto Romitelli og "Seafloor Dawn Chorus" av Kristine Tjøgersen.
Det er duket for høstens store danseopplevelse i Trondheim under Kamfest. Nagelhus Schia Productions og SiTron fram- fører mesterverket In C av den verdenskjente tyske koreografen Sasha Waltz med musikk av Terry Riley.
Riley skrev musikkstykket In C i 1964, revolusjonerende for sin tid og ansett for å være det første musikkstykket i minimalistisk stil. Basert på denne milepælen i musikkhistorien utviklet Sasha Waltz og hennes dansere koreografisk materiale som følger en tilsvarende variabel struktur.
Denne versjonen av In C har allerede rukket å ta verden med storm og ble nominert til The New York Dance and Performance Awards i 2022. I Norge er det blant annet framført på Bærum kulturhus og på Operataket i Oslo til strålende anmeldelser.
”In C driver forbi på forrykende og frydefullt vis.”
– Melanie Fieldseth, Norsk shakespearetidsskrift
I samarbeid med: Rosendal Teater, SiTRON, Nagelhus Schia Productions og nyMusikk Trondheim.
Tomas Tranströmer's poems form the foundation of "för levande och döda" —a devised music-theater work commissioned by Companion Star and Foundry Arts. Ellen Lindquist composed the work using a collaborative, improvisation-based process to develop material with a dedicated international ensemble of musicians and artists. All development work centered around Tranströmer's work, in a series of development workshops in New York and Västerås/Ängsö, Sweden.
"för levande och döda" is an evening-length piece which moves fluidly through nine of Tranströmer's remarkable poems, varying from intimate solo and small ensemble moments to full ensemble work.
On Saturday 31 August, in Olavshallen's Lillesalen, SiTron will present a concert performance of "för levande och döda", with singers Kathleen Flynn (Canada) and Karl Peter Eriksson (Sweden). Marte Huke will open the evening by introducing us to Tomas Tranströmer's poetry.
"för levande och döda" is an evening-length piece which moves fluidly through nine of Tranströmer's remarkable poems, varying from intimate solo and small ensemble moments to full ensemble work. These nine poems which were chosen to form the musical and dramatic structure for "för levande och döda" are:
Minnena ser mig
Eldklotter
Lamento
Längre in
Preludes (II)
Flygblad
Romanska bågar
Madrigal
Näktergalen i Badelunda
Tomas Tranströmer (1931-2015) was one of the world’s great environmental poets. Tranströmer balances the human-made world with the natural world, often transforming concrete objects into sprouting, living things. His poetry is fluid and non-linear, with vivid images that morph, collapse, expand playfully as a result of the often-changing perspective of the speaker. Tranströmer creates an environment in which the spaces between conscious and subconscious elements of life are bridged—there is a hovering between worlds at play, inviting us to use our imagination as a tool for understanding and empathy.
Tomas Tranströmer followed the early development of "för levande och döda" in Sweden, and enthusiastically referred to "för levande och döda" as "a new translation" of his work.
Funding from:
Sparebankstiftelsen SMN
Trondheim Symfoniorkester & Opera
Kulturrådet
Trondheim kommune
Innspillingen er senterer rundt Terje Vikens verk Imprints som SiTron bestilte i 2020. Verket solist er Lars Hilde på klarinett. Utgivelsen består også av av Jordens vuggesang av Rolf Gupta Tre voci Arne Nordheim (med Berit Norbakken på vokal), og Derivé 1 av Pierré Boulez